Instrukcja warunkowa IF ELSE | Kurs Java

IF ELSE

Instrukcje warunkowe IF ELSE to konstrukcja języka, dzięki której można rozwidlić ścieżkę wykonywania programu.

Przy jej pomocy możemy określić warunki, jakie mają zajść, żeby dany fragment kodu został wykonany.

W wolnym tłumaczeniu można przeczytać ją jako:
jeżeli zajdzie pewien warunek, to zrób 'to', w przeciwnym wypadku zrób 'tamto'.

If

Instrukcja if to podstawowa i najprostsza instrukcja warunkowa. Jej działanie polega na wykonaniu kodu z jej ciała, jeżeli warunek został spełniony lub ich pominięciu w przeciwnym wypadku.

if (10 > 0) {
    System.out.println("+");
}

W tym konkretnym wypadku, ponieważ 10 jest większe od 0, na ekranie zostanie wyświetlony plus (+).

Warunek w instrukcji if to dowolne wyrażenie, które wylicza się do wartości typu boolean.

If Else

Rozwinięciem podstawowej instrukcji if jest instrukcja if else.

Dzięki niej można określić szereg opcjonalnych warunków oraz określić ,co się wtedy ma wydarzyć.

int number = 10;

if (number > 0) {
    System.out.println("+");

} else if (number < 0) {
    System.out.println("-");

} else if (number == 0) {
    System.out.println("0");
}

Powyższy kod wyświetli :

  • plus (+) jeżeli liczba jest większa od zera;
  • minus (-) jeżeli mniejsza;
  • zero (0) jeżeli równa 0.

Ilość bloków else if jest dowolna.

Else

Instrukcja else określa fragment kodu wykonywany alternatywnie, jeżeli żaden z wcześniejszych warunków nie został spełniony.

if (number == 0) {
    System.out.println("0");

} else {
    System.out.println("");
}

Ten fragment kodu wyświetli zero (0), jeżeli liczba jest równa zero, a w przeciwnym wypadku pusty ciąg znaków.

Blok else jest opcjonalny, ale jeżeli już wystąpi, to może być tylko jeden.

Kolejne warunki w instrukcji if else są sprawdzane po kolei aż do momentu, gdy któryś z nich nie zwróci prawdy (true). Wykonywany jest wtedy przypisany mu fragment kodu. Pozostałe warunki, nawet jeżeli byłyby prawdziwe, nie będą nawet sprawdzane.


Jak zostać programistą

8 rzeczy, które musisz wiedzieć, żeby dostać pracę jako programista.

Jak zostać programistą
No comments
Share:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołączam do newslettera
i odbieram materiały!

PAMIĘTAJ, żeby odebrać wiadomość potwierdzającą i kliknąć w przycisk.


Zapisując się na newsletter, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych w celu wysyłania na wskazany przez Ciebie adres e-mail informacji handlowych o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z serwisami stormit.pl i kierunekprogramista.pl. Będzie to marketing bezpośredni. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Tomasz Woliński prowadzący działalność gospodarczą Tomasz Woliński Storm IT, Przytulna 38/43, 80-176 Gdańsk, NIP: 7431875586. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody, żądania wglądu do Twoich danych, wniesienia sprzeciwu co do ich przetwarzania, sprostowania, usunięcia i ograniczenia przetwarzania. Więcej informacji o tym jak przetwarzam Twoje dane znajdziesz na stormit.pl/polityka-prywatnosci/.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Pętla for, while, do while
Pętla (for, while, do while, foreach) | Kurs Java

Pętle są jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez programistę. Dzięki nim można wywołać określoną funkcjonalność podaną ilość razy, zamiast za...

Zamknij