Dobór odpowiednich narzędzi do pracy zdalnej to podstawa efektywnej pracy w zespole rozproszonym. Takie programy i aplikacje pozwalają na skuteczne zarządzanie zespołem, organizowanie, planowanie, kontrolowanie pracy, zdalne zarządzanie zadaniami, ułatwienie ich podziału i przepływu, jak również monitorowanie ich wykonania oraz późniejsze rozliczenie.
Spis treści
- 1 Poznaj listę narzędzi, które ułatwią pracę zdalną Tobie i Twojemu zespołowi
- 1.1 Komunikacja w zespole
- 1.2 Organizacja webinarów i wideokonferencji
- 1.3 Rozmowy online z klientami
- 1.4 Wirtualne tablice
- 1.5 Współdzielenie plików
- 1.6 Backup danych
- 1.7 Pisanie i edycja tekstów
- 1.8 Zarządzanie zadaniami
- 1.9 Planowanie spotkań
- 1.10 Zdalny pulpit
- 1.11 Podpisywanie umów online
- 1.12 Nagrania i zrzuty ekranu
- 1.13 Wystawianie faktur online
- 1.14 Zarządzanie czasem
- 1.15 Zarządzanie pocztą
- 1.16 Tworzenie grafiki i wideo online
- 1.17 Wysyłanie listów i paczek bez wychodzenia z domu
- 1.18 Narzędzia dla developerów
- 1.19 Mapy myśli
- 1.20 Dzielenie się wiedzą w zespole
- 1.21 Intranet – wewnętrzna sieć firmowa
- 1.22 Zarządzanie hasłami
- 1.23 Zwiększanie produktywności
- 1.24 Automatyzacja pracy
- 1.25 Aplikacje do obsługi celów w OKR-ach
- 2 Narzędzia – podsumowanie
- 3 20+ BONUSOWYCH materiałów z programowania
Poznaj listę narzędzi, które ułatwią pracę zdalną Tobie i Twojemu zespołowi
Zarządzanie zespołem rozproszonym to spore wyzwanie, jednak są narzędzia, które pozwolą uzyskać doskonałe rezultaty. Liczba narzędzi ułatwiających pracę zdalną jest ogromna. W tym wpisie przedstawiam Ci wybrane aplikacje, dzięki którym praca Twojego zespołu będzie bardziej efektywna, komunikacja łatwiejsza, a przydzielanie zadań mniej skomplikowane.
Komunikacja w zespole
Narzędzia do komunikacji tekstowej to m.in. komunikatory tekstowe z opcją rozmów głosowych i wideo, a także możliwością udostępniania plików. Mają zarówno wersje webowe, jak i mobilne. Umożliwiają zarządzanie projektami. Poprawiają komunikację i produktywność w zespołach. Doskonałe do koordynowania pracy zespołu, przeprowadzania wirtualnych spotkań, prowadzenia rozmów między członkami zespołu. Wspólne dyskusje pozwalają na podejmowanie lepszych decyzji oraz integrują zespół. Warto wyrobić nawyk codziennej komunikacji w zespole, jak również określić wszystkie formy i kanały komunikacji oraz zasady korzystania z nich.
- Slack
- Rocket.Chat
- Mattermost
- Zulip
- Microsoft Teams
- Wire
- Gitter
- Let’s Chat
- Glip
- Matrix
- Chanty
- Flock
- Flowdock
- Troop messenger
- Notejoy
- Fleep
- Sococo
- Threads
- Talkspirit
Organizacja webinarów i wideokonferencji
Żadna nowoczesna firma nie może się obyć bez narzędzi do organizacji wideokonferencji. Jeśli chcesz zorganizować wirtualne spotkanie dla większej ilości osób – pracowników lub klientów – wybierz narzędzie odpowiadające Twoim potrzebom. Na liście znajdziesz wiele narzędzi umożliwiających prowadzenie rozmów wideo, wideokonferencji, a także webinarów. Można wykorzystać je do prezentacji dla współpracowników, klientów, jak również jako zdalny pulpit. Doskonałe do prowadzenia szkoleń online. Dzięki tym narzędziom szybko i łatwo ustalisz termin spotkania i je zorganizujesz. Skorzystasz z nich przy pomocy różnych urządzeń. Niektóre z nich wymagają zainstalowania programu, przy pomocy innych połączysz się bez konieczności logowania, bezpośrednio z przeglądarki.
Wykorzystaj swój czas produktywnie, już nie musisz poświęcać czasu na dojazd do klienta w innym mieście, możesz się spotkać z nim twarzą w twarz w swoim biurze, a nawet domu. Jeden klik umożliwi spotkanie całego zespołu bez potrzeby posiadania sali konferencyjnej. Tym bardziej jeśli Twoi współpracownicy pracują zdalnie z różnych miejsc w Polsce, czy na świecie.
Rozmowy online z klientami
Jeśli planujesz wirtualne spotkanie z klientem, weź pod uwagę jedno z poniższych rozwiązań. Możliwość zobaczenia drugiej osoby zwiększa zaangażowanie i zaufanie. Dzięki tym aplikacjom już nie musisz spędzać długich godzin w podróży – wykorzystaj swój dzień produktywnie. W kilka chwil zorganizujesz spotkanie nawet z klientem, który znajduje się na przysłowiowym krańcu świata.
Wirtualne tablice
Produktywność zespołów usprawnią narzędzia umożliwiające wspólną pracę nad projektem w czasie rzeczywistym. Dzięki nim stworzymy cyfrowe tablice, na których można pisać, dodawać zdjęcia, rysunki, wykresy. Ułatwiają śledzenie zmian na żywo, dyskusje i podejmowanie decyzji wraz z zespołem niezależnie od tego, gdzie znajdują się jego członkowie i z jakich urządzeń korzystają. Przenieś swoje pomysły i projekty na wirtualną tablicę i ciesz się większą efektywnością Twojego biznesu. Doskonałe do wykorzystania również do celów edukacyjnych.
- Miro Board
- Padlet
- Lucidchart
- Milanote
- Productboard
- Awwapp
- MURAL.co
- Conceptboard
- Sketchboard
- Witeboard
Współdzielenie plików
W pracy zespołowej bardzo przydatna jest możliwość wspólnej edycji dokumentów. Przesyłanie ich mailem nie jest najbardziej produktywnym sposobem, zdarza się, że część korespondencji ginie gdzieś w czeluściach skrzynki pocztowej albo wpada do spamu. Nowoczesne narzędzia pozwalają na zapisanie danych w chmurze, szybkie udostępnianie, dodawanie uwag, więc nad jednym dokumentem może pracować na raz wiele osób, a zmiany widzimy na żywo.
- Google drive (Docs, Spreadsheets i Slides)
- Dropbox
- Box
- OneDrive
- SpiderOak
- iCloud.com
- Zoho
- Bit.ai
Backup danych
Nie tylko w pracy zdalnej nieodzowne są aplikacje i programy do tworzenia backupu danych. Utrata danych może okazać się wielkim problemem i może wiązać się z kosztami, więc lepiej się przed tym zabezpieczyć. Niestety awarie sprzętu, ataki złośliwego oprogramowania, czy błędy użytkowników się zdarzają i lepiej się do nich przygotować zawczasu. Zadbaj o bezpieczeństwo firmowych danych wybierając jedno z poniższych narzędzi.
Programy do tworzenia kopii zapasowych
- EaseUS Todo Backup Free
- Cobian Backup
- FBackup
- VM Backup
- AOMEI Backupper Standard
- Novabackup
- FileFort Backup
- Genie9
- BackUp Maker
- Unitrends
- DriveImage XML
- Retrospect
- Comodo Backup
- Ivybackup
- Redo Backup
- Ashampoo
- Yadis! Backup
- Everyday Auto Backup
- MiniTool ShadowMaker
Backup w chmurze
- Backblaze
- Carbonite
- SOS
- Livedrive
- Google Backup and Sync
- Microsoft OneDrive
- Dropbox
- CrashPlan
- SugarSync
- IDrive
Pisanie i edycja tekstów
Pisząc oferty, umowy, czy teksty na firmowego bloga masz do dyspozycji narzędzia pomagające poprawić błędy, wykonać notatki, czy przyspieszyć pisanie. Sprawdź, czy poniższe aplikacje przydadzą się w Twojej organizacji.
Zarządzanie zadaniami
Zarządzanie zespołem rozproszonym nie jest najprostsze, wybierz więc odpowiednie narzędzie, które ułatwi Ci zarządzanie zadaniami. Tego typu aplikacje i programy pozwalają na delegowanie zadań, poprawienie ich przepływu, wytyczenie czasu wykonania, monitorowanie oraz rozliczenie. Dzięki nim unikniesz wątpliwości współpracowników co do zadań, nieporozumień i frustracji, a cele będą łatwiej osiągalne. Aplikacje różnią się funkcjonalnością, warto więc zapoznać się z ich możliwościami i samemu kilka z nich przetestować. Zrezygnuj z samoprzylepnych karteczek na rzecz bardziej nowoczesnego rozwiązania!
- Trello
- Jira
- YouTrack
- Nozbe
- Monday
- AirTable
- Asana
- Pivotal Tracker
- Wrike
- Quire
- Notion
- Quip
- Flow
- Ryver
- SmartSheet
- Basecamp
- Podio
- Taskade
- Teamwork
- Backlog.com
- Workfront
- Meistertask
- Clickup
- Taskworld
- Aha!
- Clubhouse
- ActiveCollab
- Freedcamp
- Redbooth
- Proofhub
- Workamajig
- Zenhub
- Kissflow
- Accelo
- Inmotionnow
- Paymo
- Teamweek
- Functionfox
- nTaskmanager
- Leankit
- Scoro
- Ora.pm
- Hive
- Plutio
- Workzone
- Instagantt
- Apptivo
- Goodday
- Brightpod
- Ganttpro
- Zenkit
- Funretro
- Kanbanize
- Project.co
- Prodpad
- Taskque
- Yodiz
- EasyProjects
- Plan
- Casual.pm
- VivifyScrum
- Targetprocess
- Planitpoker
- Pyrus
- Hibox
- Hitask
- Metatask
- Todo.vu
- Retrium
- ScrumDo
- Cage
- Proggio
- Kanbanchi
- Apollo
- Taskeo
- Eylean
- Parabol.co
- Idonethis
- Appfluence
- Workflowy
Planowanie spotkań
Ustalanie terminu spotkania mailem? Nigdy więcej! Sprawdź, z jakich aplikacji możesz skorzystać, by zaplanować spotkania ze współpracownikami czy klientami. Aplikacje możesz zintegrować m.in. ze swoim kalendarzem, programem do organizacji wideokonferencji, czy systemem płatności online. Korzystając z aplikacji unikniesz ustalenia dwóch spotkań w tym samym czasie i efektywnie wykorzystasz swój dzień pracy.
Zdalny pulpit
Co zrobić, gdy zespól jest rozproszony i komuś z członków zespołu przydarzą się problemy techniczne? Na pomoc przychodzą narzędzia, które pozwolą Ci na zdalne zarządzanie innymi komputerami. Nie jest to jedyna sytuacja, w której można z nich skorzystać – przydadzą się również, gdy pojawią się problemy z obsługą jakiegoś programu, jak również podczas organizacji wideokonferencji, czy szkolenia online. Korzystanie z tych programów jest bezpieczne, połączenie następuje za zgodą obu stron. Często dają możliwość przesyłania plików. Jeśli zależy Ci na bezpieczeństwie, wybierz program korzystający z połączenia szyfrowanego.
- TeamViewer
- Pulpit zdalny Chrome
- Anydesk
- Splashtop
- Microsoft Remote Desktop
- Zoho Assist
- Connectwise Control
- RemoteUtilities for Windows
- Remote Desktop Manager
- Wherby
- Zoom
- Google Hangouts
Podpisywanie umów online
Jak przyspieszyć proces rozpoczęcia współpracy z nowym klientem? Papierologia często wydłuża ten proces, ale jest sposób, żeby tego uniknąć i zacząć działać jak najszybciej. Podpisuj umowy na odległość. Sposoby działania platform czy aplikacji są bardzo różne, sprawdź ceny i funkcjonalności. Możesz stworzyć swój szablon, wysłać umowę do kontrahenta i podpisać kliknięciem, umowy przechowywane są w chmurze, więc dodatkowo oszczędzasz papier. Dokument online podpiszesz w dowolnym miejscu i czasie, na dowolnie wybranym urządzeniu. Opcja warta rozważenia.
- Adobe Sign
- Autenti
- eSign Genie
- Contractbook
- SignEasy
- Signrequest
- HelloSign
- Signable
- DocuSign
- DigiSigner
- Eversign
- PandaDoc
- Umownik
- Podpisz.to
- Pergamin
- Amodit
Nagrania i zrzuty ekranu
Programy do zrzutów ekranu pozwalają na wykonanie zrzutu ekranowego aktualnie wyświetlanego obrazu na monitorze. Aplikacje umożliwiają przechwycenie całego ekranu lub jego wybranej części. Część z nich nagrywa również krótkie GIF-y i sekwencje wideo z dźwiękiem. Do ciekawych opcji należy możliwość dodawania notatek do grafik i współdzielenia ich z innymi osobami. Narzędzia do tworzenia zrzutów ekranu będą z pewnością przydatne w przygotowaniu materiałów szkoleniowych, wspólnej pracy w zespole, czy w raportowaniu błędów.
Wystawianie faktur online
Programy do wystawiania faktur online to doskonały sposób na ułatwienie pracy przedsiębiorcy. Wystawisz fakturę z każdego miejsca i natychmiast wyślesz ją do swojego kontrahenta.
Do ich funkcjonalności należą m.in. CRM online, katalog towarów i usług, system magazynowy i wiele więcej. Często mają dostępną integrację z Woocommerce czy sklepami internetowymi, co pozwala na automatyzację wystawiania faktur, a więc oszczędność czasu i kosztów.
Zarządzanie czasem
Organizacja czasu pracy nie jest łatwa, szczególnie jeśli pracujesz z domu. Warto więc skorzystać z narzędzi, które pozwolą Ci na efektywne zarządzanie czasem, by już więcej nie przepływał Ci przez palce. Podstawą jest oczywiście kalendarz, dzięki któremu nie zapomnisz już więcej o żadnym ważnym wydarzeniu. W swojej pracy możesz wykorzystać aplikacje liczące czas, co przydaje się w rozliczaniu z pracownikami, jak również z klientami. Warte uwagi są narzędzia, które umożliwiają tworzenie checklist, ustalanie priorytetów, otrzymywanie przypomnień, dzięki nim efektywność Twojej pracy wzrośnie.
- Kalendarz Google
- Toggl
- I Done This
- Clockify
- Hubstaff
- Harvest
- Timedoctor
- Timecamp
- Desktime
- Todoist
- Planyway
- WorkTime
Zarządzanie pocztą
Porządek w skrzynce pocztowej to konieczność, nie możesz sobie pozwolić na nieudzielenie odpowiedzi ważnemu klientowi, czy niezauważenie lukratywnej propozycji.
Jeśli korzystasz z wielu kont na raz, zarządzanie nimi może okazać się niemożliwe bez odpowiedniej aplikacji. W opcjach programów do zarządzania pocztą znajdziesz m.in. tworzenie szablonów wiadomości, automatyczne sortowanie poczty, snooze, przypomnienie o braku odpowiedzi, czy wysyłkę wiadomości w terminie późniejszym.
Tworzenie grafiki i wideo online
Narzędzia do tworzenia grafiki online są przeznaczone zarówno dla profesjonalnych grafików, jak i osób, które chcą przygotować grafiki na potrzeby social mediów, czy blogów. Jeśli nie jesteś grafikiem skorzystaj z kreatorów grafiki, które udostępniają szablony, zdjęcia ze stocków, ikony i inne elementy graficzne. Dzięki nim stworzenie grafiki nie jest trudne. Sprawdź poniższe narzędzia i wybierz odpowiednie do Twoich potrzeb.
- Photopea
- Canva
- Screencastify
- Stencil
- Crello
- Adobe Creative Cloud (Photoshop, InDesign, Illustrator)
- Inkscape
- Sketch
- GIMP
- Photoscape
- Pixlr
- Piktochart
- Gliffy
- Banneresnack
- Promorepublic
- Snappa
- Offeo
- Biteable
- Vyond
- Kapwing
Wysyłanie listów i paczek bez wychodzenia z domu
Chcesz wysłać paczkę bez wychodzenia z domy czy firmy? Sprawdź jeden z poniższych linków i zautomatyzuj wysyłanie przesyłek. Portale udostępniają klientom oferty firm kurierskich, oferując niższe ceny i dają możliwość ich bezpośredniego porównania. To się może opłacić!
Narzędzia dla developerów
Narzędzia dla developerów to oczywiście niezbędne oprogramowanie w firmach z branży IT, jednak są przydatne również w innych branżach. Sprawdź, czy przydadzą się w Twoim zespole.
Mapy myśli
Mapy myśli to graficzne przedstawienie notatek. Oczywiście można to zrobić na kartce A4, jednak skorzystanie z jednego z narzędzi ułatwi Ci zorganizowanie informacji i nadanie im struktury. Dzięki tym aplikacjom zrobisz plan, rozwiążesz problem, ustalisz priorytety, ujrzysz obraz całości, uzyskasz jasność swoich celów. Nad mapą myśli możesz pracować ze swoim zespołem, może okazać się bardzo przydatna podczas firmowej burzy mózgów.
Dzielenie się wiedzą w zespole
Dziel się wiedzą w swoim zespole, stwórzcie własną wikipedię przy pomocy przeznaczonych do tego aplikacji. Poniższe narzędzia umożliwiają użytkownikom m.in. tworzenie wspólnych dokumentów w czasie rzeczywistym, ustrukturyzowanie informacji, przedstawienie ich w formie wizualnej, co pozwoli na szybkie znajdowanie potrzebnych danych, a co za tym idzie oszczędność czasu.
Intranet – wewnętrzna sieć firmowa
Sprawdź proste rozwiązania intranetowe nowej generacji, które poprawią zaangażowanie pracowników i komunikację wewnętrzną. To może się przydać w Twoim zespole.
Zarządzanie hasłami
Bezpieczeństwo haseł to w dzisiejszych czasach podstawa. Różne programy, platformy, czy strony żądają coraz bardziej skomplikowanych haseł dostępowych, które jednak ciężko jest zapamiętać. Rozwiązaniem na to są aplikacje do zarządzania hasłami. Te aplikacje zapewnią bezpieczeństwo twoich najbardziej wrażliwych danych. Możesz też udostępniać dostęp do swoich kont innym osobom, jednocześnie nie podając im haseł i w każdej chwili masz możliwość odwołania dostępu. Pamiętaj: lepiej nie wysyłać haseł popularnymi komunikatorami, tylko wybrać do tego sprawdzone rozwiązanie!
Zwiększanie produktywności
Aplikacje wspierające produktywność mają przeróżne funkcjonalności, więc wybierając, zastanów się najpierw, co stanowi dla Ciebie problem w pracy i co pomoże Ci działać efektywniej. Aplikacje oferują m.in. muzykę, która poprawi Twoje skupienie, zablokują strony, które odciągają Cię od pracy (jak social media, czy gry online), pomogą w zarządzaniu czasem i zadaniami. Zapoznaj się z listą i zostań mistrzem produktywności. 😉
Automatyzacja pracy
Pomyśl o wprowadzeniu automatyzacji. Wbrew pozorom to nie jest trudne. Przy pomocy tych programów możesz połączyć aplikacje internetowe, z których korzystasz. Program automatycznie poprzenosi informacje między aplikacjami, a Ty skupisz się na swojej pracy.
Aplikacje do obsługi celów w OKR-ach
Oprogramowanie do zarządzania celami pomaga dostarczać ważne wyniki i przyspieszać wzrost. Jeśli w swoim zespole wyznaczacie OKR-y, te aplikacje mogą być dla Ciebie bardzo pomocne. Dzięki nim będziesz na bieżąco śledził, co się dzieje w Twoim zespole, a Twój zespół będzie wiedział, czego się od nich oczekuje i skoncentruje się na osiągnięciu swoich celów.
Narzędzia – podsumowanie
Zaprezentowałem Ci listę aplikacji i programów usprawniających pracę zdalnych zespołów. Jednak nie da się ukryć, że to do Ciebie należy wybór. Myślę, że warto poświęcić kilka chwil na potestowanie, bo z pewnością ten czas zwróci się z nawiązką.
Jeśli masz już ulubione aplikacje lub programy do pracy zdalnej, to podziel się swoimi uwagami w komentarzu.
20+ BONUSOWYCH materiałów z programowania
e-book – „8 rzeczy, które musisz wiedzieć, żeby dostać pracę jako programista”,
e-book – „Java Cheat Sheet”,
checklista – „Pytania rekrutacyjne”
i wiele, wiele wiecej!