Cześć. Witam Cię w 19. odcinku podcastu Sprawny Programista.
Dziś porozmawiamy o rekrutacji. Z tego materiału dowiesz się między innymi:
- Jak znaleźć i zatrudnić najlepsze osoby na rynku w przypadku małej firmy
- Jak wygląda taka rekrutacja – i co możemy zrobić, żeby jak najlepiej na niej wypaść
Do tej pory głównie skupialiśmy się na dużych firmach i rekrutacjach w korporacjach na stanowisko programisty.
Dziś natomiast pokażę Ci, jak od środka może wyglądać rekrutacja w małej firmie i co jest brane pod uwagę. Zrobimy to na przykładzie mojej aktualnej rekrutacji na stanowisko związane z pisaniem oraz zarządzaniem treściami.
Zacznijmy od spojrzenia z lotu ptaka – jak może wyglądać taki proces rekrutacyjny:
- Zebranie wymagań, zastanowienie się czego ja właściwie chcę
- Przygotowania ogłoszenia
- Promocja ogłoszenia i zebranie ludzi na ankietę
- Wybranie kandydatów na podstawie ankiet
- Zadania rekrutacyjne
- Rozmowy kwalifikacyjne
- Negocjacje i zatrudnienie
Spis treści
Przygotowania do rekrutacji
Analiza obecnych zadań i sytuacji
- Analiza mojego dnia:
- Robię ją cyklicznie co pewien czas
- Pojawiają się ciekawe wnioski, zwłaszcza na początku
- Potem głównie jako przypominajka, żeby zbytnio się nie rozpraszać
- Analiza – struktura firmy, schemat stanowisk i odpowiedzialności w firmie:
- Podobne ćwiczenie, ale z punktu widzenia całej organizacji
- Gdy wiemy już, co robimy, warto pogrupować te odpowiedzialności, dzieląc je na odpowiednie stanowiska
- Oczywiście w przypadku małej firmy jak moja, większość odpowiedzialności i tak spadnie na mnie, ale pomaga to ogarnąć chaos oraz przygotować się do przekazania przynajmniej niektórych odpowiedzialności komuś innemu – czy to pracownikowi, czy zewnętrznej firmie np. księgowemu
Określenie stanowiska
W tym punkcie musimy zastanowić się nad kilkoma kwestiami:
- Czy to praca na część etatu, czy na stałe?
- Czy ma zostać wykonywana zdalnie, czy w biurze?
Po przemyśleniu uznałem, że ma to być dodatkowa praca, a zakres obowiązków, mimo że zakrawa na 2 stanowiska, będzie dla 1 osoby. Wynika to z różnicy między korporacją a małą firmą (większa specjalizacja vs uniwersalne umiejętności).
Określenie budżetu
- Na co mogę sobie pozwolić?
- Weryfikacja rynku
- Inne ogłoszenia
- Raporty z rynku pracy
- Spytać kandydata:
„Jakiego wynagrodzenia oczekujesz netto / jakiej formy zatrudnienia / podczas okresu próbnego i docelowo?”
Jest to podejście hejtowane przez wiele osób i rzeczywiście zdarzają się firmy, które go nadużywają. Ja jestem jednak jego zwolennikiem w niektórych przypadkach. Ludzie mają bardzo różne oczekiwania i potrzeby. Dla jednego – UoP będzie wymarzoną formą zatrudnienia, a dla drugiego rozliczenie przez FV.
Sama stawka – część osób woli się rozliczać za godzinę, część za wykonaną pracę.
W tym pytaniu chodzi o preferencje – ja też mama swoje preferencje, które określiłem w ogłoszeniu o pracę. To, na co konkretnie się dogadamy, będzie elementem negocjacji w późniejszym etapie.
Zostawiając takie otwarte pytanie, nie sugeruję ludziom odpowiedzi jak w przypadku widełek, nie odrzucam też osób, które by nie pasowały do jakiegoś wzorca. Dostałem np. propozycję od osoby, która całkowicie przekroczyła mój budżet, ale spróbujemy z nią podjąć współpracę na innych zasadach.
Czy to znaczy, że wybiorę osobę, która da najmniej?
No nie. Jeżeli ktoś nie będzie spełniał wymagań, to choćby chciał pracować za półdarmo, to nie podejmiemy współpracy, bo koszt współpracy z taką osobą i mojego czasu będzie dużo większy – a ona nie pomoże nam w zadaniach. Z drugiej strony, jeżeli ktoś przyjdzie do mnie i powie, że chce stawkę godzinową 1k, ale zagwarantuje mi, że np. dostarczy mi dużo klientów, to przynajmniej rozważę taką opcję – chociaż wtedy już nie mówimy o tym stanowisku.
Ogłoszenie
Ogłoszenie przygotowałem w ramach naszego bloga StormIT.pl. Jest to bardzo dobre wyjście, bo docieram do osób związanych z samą marką oraz dodatkowo promuję stronę.
Zobacz 👉 StormIT szuka Copywritera / Content Managera – dołącz do nas!
Promocja ogłoszenia
W tym wypadku użyłem moich kanałów takich jak różne social media, ale umieściłem je również na grupie kursantów. Teraz czas na podcast i mailing – tak docieram głównie do osób w jakiś sposób związanych ze mną, ale również do osób spoza.
Ogłoszenie umieściłem również na grupach dla copywriterów, wirtualnych asystentów i portalach z ogłoszeniami o pracę. Celem jest zebranie możliwie dużo osób na samym początku.
Treść ogłoszenia
Ogłoszenie zostało przygotowane tak, by możliwie odsiać dużo osób. Na tym etapie raczej staram się zniechęcać, niż namawiać – powód jest prosty – nie chcę zatrudnić wszystkich, a jedynie najlepszą, najbardziej dopasowaną osobę.
W treści umieściłem:
- Wymagania, opis stanowiska
- Czego można się spodziewać po współpracy
- Przykładowe zadania, które będą czekać na
- Link do ankiety
Po tak długim ogłoszeniu, na jego końcu można znaleźć link do ankiety. Celowo nie jest on zbytnio wyróżniony – akceptuję tylko osoby, które rzeczywiście przez to przejdą, którym rzeczywiście zależy na współpracy.
Ankieta
Technicznie ankieta to formularz w Airtable – moim zdaniem bardzo wygodne rozwiązanie 🙂
Przejdźmy teraz przez pytania i omówmy najważniejsze rzeczy:
- Dane osobowe – muszę się jakoś skontaktować z wybranymi osobami 🙂
- „Dlaczego ubiegasz się o tę pracę?”
- Jaka jest Twoja motywacja – Twoje WHY
- Takie otwarte pytanie potrafi bardzo dużo powiedzieć o osobie odpowiadającej
- Warto unikać tutaj pisania o tym, że dopiero zaczynamy i że chcę zobaczyć jak to będzie
- Warto podkreślić, że wpisujemy się w wymagania i oczekiwania i że dla niej będzie to odpowiednie miejsce
- Warto zwracać uwagę na styl wypowiedzi – szczególnie, że szukamy tutaj osoby, która ma pracować właśnie z tekstem
- „Dlaczego uważasz, że jesteś odpowiednią osobą na to stanowisko?”
- Jaki Twój największy wyróżnik?
- Co zyskam, jeżeli będę miał Ciebie po swojej stronie?
- Co wyróżnia Cię spośród innych kandydatów?
- „Jak dobrze znasz branżę IT?”
- Szukamy osoby, która zna przynajmniej podstawowe zagadnienia związane z IT
- Jeżeli znamy to super, warto to podkreślić
- Jeżeli nie – to warto podkreślić inną swoją mocną stronę, możliwie najbliższą oczekiwaniom i chęć do dalszej nauki
- „Jak dobrze znasz markę StormIT?”
- Oczywiście chciałbym współpracować z osobami, które już mnie dobrze znają, by zwyczajnie ta komunikacja szczególnie na starcie była prostsza
- To pytania jednak pokazuje, jak ludzie radzą sobie, gdy muszą powiedzieć, że czegoś nie znają lub nie potrafią
- Podobnie jak ostatnio, można szybko nadrobić braki. Dosłownie 5 minut rozeznania się w temacie wystarczy, żeby odpisać, że poszukaliśmy informacji
- „Z jakimi projektami miałeś/-aś do czynienia do tej pory?”
- Czyli pytanie o Twoje doświadczenie
- Warto wybrać te najciekawsze i najlepiej dopasowane do aktualnego stanowiska
- Warto też zwrócić uwagę, że nie pytam o edukację, czy nawet o doświadczenie komercyjne – podobnie jak w przypadku IT i programowania – dla mnie najważniejsze są umiejętności, a nie papierek
- A jak pokazać takie umiejętności?
- Projekty dla dotychczasowych klientów
- Albo nasze własne – blog, profil na FB, Instagramie
- Skoro chcesz pracować jako copywriter, to musisz mieć jakieś teksty – czyli znowu analogia do programowania
- Zadanie praktyczne
- „Klienci nie chcą kupować jednego z naszych produktów. Proszę Cię o poprawienie strony sprzedażowej. Co robisz?/Jak się do tego zabierasz?”
- Bardzo ważne zadanie, bo pokazuje tok rozumowania
- Wystarczy dosłownie 1 akapit odpowiedzi, gdzie dzielimy się procesem, jak szukamy rozwiązania problemu i wymieniamy narzędzia
- „Jaki Twoim zdaniem jest największy błąd podczas promocji treści w SM?”
- To pytanie też pokazuje sposób myślenia i znajomość tematu
- „Czego i jak aktualnie się uczysz? W jakim kierunku się rozwijasz?”
- Zależy mi na osobach proaktywnych, które wychodzą z inicjatywą, rozwijają się
- Jeżeli mamy pasję i dodatkowo ta pasja jest przynajmniej trochę związana z tym, co robimy, to jest to niewątpliwie duży plus!
- „Klienci nie chcą kupować jednego z naszych produktów. Proszę Cię o poprawienie strony sprzedażowej. Co robisz?/Jak się do tego zabierasz?”
- „Gdzie mieszkasz?”
- Pracujemy zdalnie i typowo asynchronicznie, ale jeżeli nie będzie to koniec świata, to chętnie umówiłbym się z taką osobą na kawę i chwilę porozmawiał offline
- „Jakiego wynagrodzenia oczekujesz netto / jakiej formy zatrudnienia / podczas okresu próbnego i docelowo?”
- „Gdzie mogę znaleźć Cię (i Twoje prace) w sieci (FB, Instagram, Pinterest, strona WWW, Twitter, blog, portfolio, przykładowe prace itp.)?”
- „Inne informacje, które chciałabyś/-byś mi przekazać”
Analiza ankiet
Tak wypełnionych ankiet będzie prawdopodobnie kilkadziesiąt. Z tych osób wybierzemy około 10 do kolejnego etapu. Natomiast do wszystkich osób napiszę wiadomość z podziękowaniem za proces, a wybrane dostaną maile z zadaniami rekrutacyjnymi.
Zadania rekrutacyjne
Ten etap jest już tylko dla nielicznych, którzy zrobili dobre wrażenie w ankiecie. Pamiętajmy, że dobre wrażenie nie jest równoznaczne z posiadanymi kompetencjami i dopasowaniem do nas, dlatego potrzebujemy dodatkowej weryfikacji.
Zadania wymagają jednak więcej czasu od kandydata, ale również z mojej strony, dlatego każda osoba, która zrealizuje zadania, otrzyma niewielkie wynagrodzenie za poświęcony czas. Uważam, że to już fair układ – szczególnie że dobra realizacja tych zadań może zająć odrobinę więcej czasu.
Jakich zadań można się spodziewać?
- Typowo praktycznych, dokładnie takich, jakie będziemy realizować już podczas regularnej współpracy
- Przygotowanie tekstu, zebranie notatek, przygotowanie mapy myśli, korekta i formatowanie
- Przygotowanie grafiki, publikacja wpisu
Na co zwrócę uwagę, co jest dla mnie ważne?
- Słowność, zaangażowanie i dokładność
Kandydata proszę o deklarację terminu dostarczenia zadania (sam go określa). Od tego momentu oczekuję, że ten termin zostanie zachowany. Zadanie rekrutacyjne jest trochę naszą popisówką – trzeba je zrobić możliwie najlepiej, jak potrafimy, a potem jeszcze raz sprawdzić i poprawić, tak by oddawało nasze rzeczywiste umiejętności.
Rozmowa rekrutacyjna
Każda osoba, która zrealizuje zadania w zadeklarowanym terminie, otrzymuje wynagrodzenie, a wybrane osoby zapraszam na krótką rozmowę.
Jest to już ostateczna weryfikacja i potwierdzenie, czy rzeczywiście to ta osoba zrobiła zadania i czy będzie nam się dobrze wspólnie pracowało. Nawet krótka rozmowa może pokazać, czy potrafimy znaleźć wspólny język
Negocjacje i zatrudnienie
Jeżeli wszystko będzie w porządku, to przechodzimy do negocjacji konkretnych warunków i rozpoczynamy współpracę 🙂
Zobacz 👉 12 błędów przez które nie dostałem pierwszej pracy
Podsumowanie
Jak wygląda proces rekrutacyjny?
- Zebranie wymagań, zastanowienie się czego ja właściwie chcę
- Przygotowania ogłoszenia
- Promocja ogłoszenia i zebranie ludzi na ankietę
- Wybranie kandydatów na podstawie ankiet
- Zadania rekrutacyjne
- Rozmowy kwalifikacyjne
- Negocjacje i zatrudnienie
Na co zwrócić uwagę?
- Zastanowić się jakie oczekiwania ma druga strona i możliwie dobrze na nie odpowiedzieć
- Pamiętać, że druga strona nie jest w naszej głowie i nas nie zna. Jeżeli czegoś nie napiszemy lub napiszemy to niejednoznacznie to możemy zostać źle zrozumiani
- Pokazać się z możliwie jak najlepszej strony, postarać się
- Pokazać swoje umiejętności np. w formie dotychczasowych prac
Dziękuję za wspólnie spędzony czas i zapraszam do wzięcia udziału w tej rekrutacji oraz w innych naszych inicjatywach – StormIT.pl i KierunekJava.pl
20+ BONUSOWYCH materiałów z programowania
e-book – „8 rzeczy, które musisz wiedzieć, żeby dostać pracę jako programista”,
e-book – „Java Cheat Sheet”,
checklista – „Pytania rekrutacyjne”
i wiele, wiele wiecej!